Montfoort, 9 augustus 2024

Grote variatie aan trucks in Montfoort!

Lees blog

Grote variatie aan trucks in Montfoort!

 

Montfoort 2024
Na een kleine zomerstop, was het tijd voor de 7e competitiewedstrijd. Deze wedstrijd werd verreden in Montfoort. Een volle truckavond, met 4 verschillende klassen. Bakwagen klassement, standaard xl, supersport promo en supersport top. Het beloofde een mooie avond te worden.

Kwalificatie Promo;
De promo klasse ging rond de klok van half 8 van start. Deze klasse werd vanavond aangevuld door een aantal bijschrijvers, waaronder team Versteeg, team Double Trouble en team Van Dijk (ny titan). Als eerste mocht team van Keulen de spits afbijten. De DAF werd tijdens de proeftrek naar een goeie 93 meter gebracht. Daarna werd de sleepwagen lichter gezet, en werd het dus voor de volgende deelnemer een proeftrek. Team van Rijswijk was aan de beurt. Door een mankement aan de sleepwagen kreeg het team de truck niet verder dan een goede 35 meter. De rest van de deelnemers reden allemaal de sleepwagen over de 100 meter lijn, en na herkansing kwamen team van Keulen en team van Rijswijk wel aan de 100 meter.

Kwalificatie Top
Na de kwalificatie van de promo, was het de beurt aan de top klasse. Iron Horse trapte de wedstrijd af en reed een mooie Full Pull. De sleepwagen bleef staan. Hierna was het de beurt aan The Gambler. Ook hun reden een mooie Full Pull, gevolgd door de Hulk. Team Verspui beleefde een onstuimige run, waarbij de truck bij de 95 meter tot stilstand kwam. Mitas Black Sensation kreeg na afloop de melding dat er iets mis zou zijn met de toerenmeting. Er bleek tijdens de run een piek in de meting gezien te zijn. Hierna zijn de toeren opnieuw gemeten op de weegbrug, en dit was goed bevonden, dus hun run werd geldig verklaard. De rest van de teams kregen de truck allemaal over de 100 meter lijn. Als enigste moest team Verspui de run herkansen. Deze keer werd er een mooie Full Pull gereden!

Finale promo;
Nadat de top de kwalificatie gereden had, was het tijd voor de finale van de promo. Aangezien de tijd werd er gekozen voor een floating finish. Team van Keulen zette als eerste de sleepwagen op een afstand van 79,02 meter. Team van Rijswijk kreeg het vanavond niet op de baan, wat leidde tot de laatste plaats. The Powerrr bracht de sleepwagen naar een hele mooie Full Pull!! Ook bijschrijver Double Trouble kreeg de sleepwagen over de Full Pull lijn heen. Team Veldhuizen, en Dreamcatcher kwamen beide ruim over de 100 meter heen. Little King en bijschrijver Team Versteeg bleven steken in de 90 meter. Gevolgd door MadMack en Volvo van Dijk die zich ruim in de 80 meter konden plaatsen. Doordat er weinig tijd was, en niet duidelijk was op Double Trouble nog een keer kon aanhaken, is er geen Super Finale gereden.

Finale Top;
Laat op de avond was het dan tijd voor de finale van de top klasse. Ook zij reden met een floating finish. De spits werd afgebeten door de Iron Horse. Er werd een run uit het boekje weggezet, en brachten de sleepwagen over de 120 meter lijn! Hierna is door de wedstrijdleiding beslist om de sleepwagen te verzwaren. The Gambler mocht als 2e aanhaken, maar door technische problemen met de versnellingsbak kunden ze hun run helaas niet starten wat leidde tot een laatste plaats voor de dag. Het was de beurt aan de Hulk om te kijken wat de te kloppen afstand zou worden van de finale. Er werd 90,13 meter op het scorebord genoteerd, wat later goed was voor de winst! Gefeliciteerd mannen!

Team Verspui bracht de truck naar ruim 70 meter. Daarna mocht Mitas Black Sensation weer starten. Met een mooie run van ruim 86 meter, bleek dit vanavond goed te zijn voor een 2e plaats! De Moaskanttrekkers en Just 4 Fun bleven steken ver in de 70 meter. White Champ bleef steken net onder de afstand van Team Verspui. Daarna was het de beurt aan Crazy Grey Power. Zij brachten de sleepwagen naar een mooie 3e plaats voor de dagzege! De baan werd naarmate de avond uitdagender, en er kwam een spoor in naar de rechterkant van de baan. Menig deelnemer ging naar rechts. Team MadMen bracht de sleepwagen naar 84,30 meter wat goed was voor een 4e plaats. De Vaku Puller kon net optijd stoppen om niet buiten de baan te gaan. De Manne van Janne koos zijn eigen weg, en reed strak door het midden naar een afstand van 75,41 meter. Als laatste mocht team Rocking Horse aanhaken. Onder het mooie commentaar van Arco Sterk werd er opgetoerd, maar helaas moesten zij de run vroegtijdig afbreken vanwege een nog onverklaarbaar technisch mankement, wat zorgde voor een één na laatste plaats deze avond.


Het blijft spannend in de competitie, de kaarten worden steeds meer geschud. De volgende competitiewedstrijd is aanstaande vrijdagavond in Hoogblokland. Tot dan!


Bakwagenklasse


Rond de klok van zeven staan ze er klaar voor, 9 deelnemers voor de bakwagenklasse van Montfoort.
De regel is dat de snelste Full Pull de winnaar oplevert. De wedstrijdleider klokt de trekpoging. De snelste Full Pull moet er voor zorgen dat 60 ton in de laagste kruipversnelling nooit de winnaar gaat worden. Het tempo komt daarmee veel hoger te liggen en dat is prettig voor organisatie en mooi voor het publiek!

De Powerbreaker heeft zijn instelling al snel geregeld en de eerste trekpoging laat zien het zo mag blijven staan. De baan blijkt opvallend zacht, de enkelas aangedreven truck van Verkerk trekt een diep spoor en loopt daar al snel op vast. De losse trekker van De Bruyn komt er met te weinig gewicht helemaal niet aan te pas. Na de halve baan is het al klaar.
De overige trucks zijn tandem aangedreven en Oskam pakt daar ook de aangedreven vooras nog bij.
Dit is op deze baankwaliteit een groot voordeel.

De Freightliner van Oskam was toch wel de winnaar van de show, met niet al teveel gewicht maar met een prachtige balans trok hij al snel de kop omhoog om daar even 50 meter mee door te gaan. En maar sjorren en trekken, prachtig!

De ruim ervaren Jan van Dam komt uiteindelijk met de perfecte wagen. Een 8x4 zwaar transport trekker met pakweg 10 ton gewicht op het tandemstel. In de tweede ronde klokt hij de snelste tijd.
De 5 toppers konden vanwege de tijd nog een rondje extra doen. En daar schiet de wagen van Jan van Dam in de stress, een hogere versnelling wil hij niet meer oppakken. En zo zet deze wagen tevens de langzaamste tijd op de klok.
Aangezien de snelste van alle pogingen de uitslag bepaalt, toch de eerste prijs voor Van Dam, gevolgd door de 10x4 Scania van Berkhof Scherpenzeel, waarna chauffeur Gerwin van P. Kastelein de top 3 compleet maakt.



VTN 8,5 ton XL klasse


Een zeer royale opkomst van 9 deelnemers maakt de XL klasse tot een erg aantrekkelijk klassement.
De Powerbreaker staat bij aanvang te zwaar en bij de derde poging besluiten we de sleepwagen zo te laten staan.
Maar de baan is taai en ook vrij zacht. Het valt iedereen op dat de cabines van de trucks vrij weinig omhoog komen. Full Pulls worden er in de eerste kwalificatieronde niet gehaald.
Zo maakt het rijden op midden, links of rechts ook erg weinig verschil.
Het lijkt alsof er bij de 95 meter een gat zit waar de wielen zich in verslikken.

Bij de tweede kwalificatieronde wordt de trekbaan 20 meter doorgeschoven naar het einde.
De gedachte is dat de trucks dan over het gat heen stappen en op de betere grond de zwaarste meters pakken.
Maar het maakt vrijwel geen verschil. Ook hier geen Full Pulls en zitten de uitslagen dicht bij elkaar.

De wedstrijdleiding besluit in overleg met sleepwagen en deelnemers op de top 4 alsnog op Full Pull te registreren voor een ultieme laatste ronde.
De sleepwagen voert een wijziging door waarmee de trekpoging aan het einde niet zo zwaar wordt en er wordt gereden met Floating Finish.
Dat blijkt goed uit te pakken en zitten de Little Rumble, Hortipower en Keep on Fighting net geen 3 meter uit elkaar. De winst is uiteindelijk naar Keep on Fighting gegaan, met Horti Power als tweede!



Vliegende Meters


De gedachte achter deze klasse is tijdvulling met een leuke show!
Dus meet de wedstrijdleiding de tijd waarbij beide voorbanden van de trucks van de grond los zijn.
6 deelnemers kregen zo nog de kans op een extra trekpoging.
Maar voor de show was het niet zo spannend. Waar we in het verleden wel eens 20 seconden op de klok hebben gezet, was de absolute topper de Red Giant met 6,75 seconden.
De Super Diesel kreeg het zelfs helemaal niet voor elkaar.
Al met al een leuke afsluiting van de avond, waarmee beide banen tegelijk zijn afgerond.

Op baan 2 hebben de deelnemers een mooie show laten zien, waar de deelnemers zonder uitzondering graag aan mee doen!
Met het publiek als grote winnaar, Montfoort is een wedstrijd met een grote variatie aan trucks!







Uitslagen

VTN 8 ton Supersport Top (punten)

Team & bestuurders

Punten

P1
P2
P3

1

1-05 - De Hulk

Gilbert van Tuijl

50
F.P.
-
90,13

2

1-30 - Mitas Black Sensation

Heirman Dirk

45
F.P.
-
86,17

3

1-33 - Crazy Grey Power

Glenn Geuens

42
F.P.
-
84,84

4

1-01 - MadMen Next-Generation

Ralph van Iersel

40
F.P.
-
84,30

5

1-21 - Vaku Puller

Coen van Kuijk

38
F.P.
-
78,94

6

1-27 - Just for Fun 2.0

Frank Goorden

36
F.P.
-
78,21

7

1-31 - Iron Horse 3.0

Jos Rietveld

35
F.P.
-
77,46

8

1-06 - Moaskanttrekkers

Willem de Keijzer

34
F.P.
-
77,19

9

1-02 - De Manne van Janne

Martijn de Bekker

33
F.P.
-
75,41

10

1-08 - Verspui

Jan

32
95,74
F.P.
71,60

11

1-12 - White Champ

Frank van der Sangen

31
F.P.
-
69,46

12

1-23 - Rocking Horse

Arjan Kolbach

30
F.P.
-
34,17

13

1-44 - The Gambler

Joeri Gabriëls

29
F.P.
-
0,00

VTN 8 ton Supersport Promo (punten)

Team & bestuurders

Punten

P1
P2
P3

1

3-14 - The Powerrr

Rene van Bavel

50
F.P.
-
120,00

1

3-46 - Double Trouble

Raymond van Schuppen

-
F.P.
-
120,00

3

3-11 - Veldhuizen

Gerard

45
F.P.
-
110,57

4

3-34 - Dreamcatcher

Kurt Lerno

42
F.P.
-
104,85

5

3-16 - Little King 2.0

Gerard van Donselaar

40
F.P.
-
93,22

6

3-25 - Team Versteeg Uddel

Hans Versteeg

-
F.P.
-
90,50

7

3-49 - MadMack

M. de Haas

38
F.P.
-
82,78

8

3-17 - Van Dijk Ny Titan

Udo Tonus

-
F.P.
-
80,71

9

3-26 - Van Keulen

Johnny Matthijsse

36
93,00
F.P.
79,02

10

3-36 - Van Rijswijk

Kees van Dongen

35
33,02
F.P.
40,58

VTN 8,5 ton XL (punten)

Team & bestuurders

Punten

P1
P2
P3

1

4-12 - Keep on Fighting

Andreas Hardeman

50
95,48
F.P.
113,60

2

4-07 - HortiPower

Garben van der Velden

45
94,61
F.P.
111,51

3

4-03 - Little Rumble

Martin vd Zandschulp

42
95,84
F.P.
110,66

4

4-08 - Betuwe Puller

Dirk Siebelink

40
94,22
F.P.
102,63

5

4-05 - Black Fiber

Jan Vermeer

38
98,16
95,25
-

6

4-11 - Team Iveco Eurostar

Lennart Verburg

36
92,13
88,70
-

7

4-02 - Super Diesel

Arco van Roekel

35
92,13
86,90
-

8

4-10 - Red Giant

Niels de Ruiter

34
96,84
86,11
-

9

4-09 - Los Hermanos

Dick de Bruijn

33
72,30
83,12
-

VTN Bakwagenklasse

Team & bestuurders

P1
P2
P3

1

24-BXD-3 - Jan van Dam

Rens van Tienhoven

30,13 sec
28,11 sec
149,63 sec

2

34-BNV-7 - Berkhof BV Scherpenzeel

Arie van Geerenstein

93,76 m
32,54 sec
82,26 m

3

48-BXS-5 - Peter Kastelein

Gerwin Kastelein

36,42 sec
75,95 m
44,91 sec

4

12-BVF-2 - Oskam Verhuur- en Grondverzet BV

Lennard van Veen

40,95 sec
41,11 sec
39,64 sec

5

61-BRG-1 - Peter Kastelein

Corné Brak

45,9 sec
46,43 sec
43,34 sec

6

51-BRK-9 - Makon

Bas Maarleveld

94,33 m
90,07 m
-

7

BX-TP-54 - Peter Kastelein

Peter Kastelein

90,78 m
64,63 m
-

8

64-BHP-1 - M.A.P. Verkerk BV

Sjaak Merkens

64,41 m
63,45 m
-

9

05-BPT-8 - G. de Bruijn

Sander de Jager

46,09 m
64,27 m
-

Eindstanden

Wedstrijden VTN1

Team & voertuig

Totaal

A
B
C
D
E
F
G

1

De Hulk

Volvo FH16

296,8
50
35
41,8
33
45
42
50

2

Crazy Grey Power

Volvo FH16

289,8
42
29
41,8
40
50
45
42

3

Iron Horse 3.0

Iveco Powerstar

285,8
45
50
41,8
34
30
50
35

4

Vaku Puller

Volvo F16

275,8
38
38
41,8
38
42
40
38

5

Rocking Horse

Scania 164-480

265,8
31
45
41,8
42
40
36
30

6

MadMen Next-Generation

MAN V 10

256
40
42
29
29
38
38
40

6

Moaskanttrekkers

Volvo F16

256
35
36
33
50
34
34
34

8

Just for Fun 2.0

Volvo FH16

249,8
29
40
41,8
36
36
31
36

9

De Manne van Janne

Scania 164-580

239
32
34
35
35
35
35
33

10

Mitas Black Sensation

Volvo FH16

237
36
30
32
31
33
30
45

11

White Champ

Daf 85

232
33
31
31
45
29
32
31

12

The Gambler

Scania Torpedo

221
30
33
34
30
32
33
29

13

Verspui

DAF CF 85

220
34
32
30
32
31
29
32

A = Leende, 11 mei 2024

B = Nederhemert, 7 juni 2024

C = Made, 14 juni 2024

D = Bakel, 22 juni 2024

E = Cromvoirt, 6 juli 2024

F = Merksplas, 20 juli 2024

G = Montfoort, 9 augustus 2024

Wedstrijden VTN3

Team & voertuig

Totaal

A
B
C
D
E
F
G

1

Little King 2.0

Scania T164

296
45
40
38
50
38
45
40

2

Van Rijswijk

Renault AE Magnum

274
40
50
40
35
36
38
35

3

Veldhuizen

Iveco Stralis 520

272
-
45
50
45
45
42
45

4

MadMack

Renault Magnum AE560

240
-
36
42
42
42
40
38

5

Van Keulen

DAF 95

232
42
38
36
40
40
-
36

6

Dreamcatcher

Iveco Turbostar 19-48

217
50
42
45
38
-
-
42

7

The Powerrr

Mercedes Benz Actros V10

186
-
-
-
36
50
50
50

8

Red Madness

MAN 19.603

73
-
35
-
-
-
38
-

9

Black Widow 2.0

Kenworth T800

-
-
-
-
-
-
-
-

9

Van Schilt

Scania 143-450

-
-
-
-
-
-
-
-

9

Iveco Schouten

Iveco S-way

-
-
-
-
-
-
-
-

9

Murphy's Law

Peterbilt 379

-
-
-
-
-
-
-
-

A = Leende, 11 mei 2024

B = Nederhemert, 7 juni 2024

C = Made, 14 juni 2024

D = Bakel, 22 juni 2024

E = Cromvoirt, 6 juli 2024

F = Merksplas, 20 juli 2024

G = Montfoort, 9 augustus 2024

Wedstrijden VTN4

Team & voertuig

Totaal

A
B
C
D

1

HortiPower

Scania R500

175
42
50
38
45

2

Los Hermanos

Scania M142

163
45
45
40
33

3

Betuwe Puller

Scania P92

158
40
42
36
40

4

Black Fiber

Volvo F16

130
50
-
42
38

5

Team Iveco Eurostar

Iveco Eurostar

126
-
40
50
36

6

Little Rumble

Scania T143

122
-
35
45
42

6

Keep on Fighting

Scania R143

122
36
36
-
50

8

Bramos Repair

Volvo F16

73
35
38
-
-

9

Red Giant

DAF CF85

72
38
-
-
34

10

Super Diesel

Scania R142H

70
-
-
35
35

A = Leende, 11 mei 2024

B = Renswoude, 14 juni 2024

C = Werkhoven, 2 augustus 2024

D = Montfoort, 9 augustus 2024